Saturday, August 15, 2009

kau selalu di hatiku (bab lapan)

Setiap hari menjelang jam lapan malam pasti Datuk Zakaria mengurungkan diri di dalam bilik bacaan. Beliau tidak mahu diganggu sesiapapun hatta Datin June sekalipun. Oleh kerana itu juga Datuk zakaria mempercepat waktu makan malam iaitu pada jam enam petang. Mengikut tradisi masyarakat cina katanya. Walau apapun alasan yang diberikan namun Datin June tahu sebab utama jadual di dalam rumah itu berubah. Hampir setiap kali Datin June cuba mengintai perbuatan suaminya. Walaupun gagal setiap kali namun Datin June berjaya juga menjumpai rakaman rancangan Berita Utama sejak pertama kali Zaid menjadi pembaca berita. Begitu kasih Datuk Zakaria kepada anak tunggalnya itu. Mungkin juga terbit rasa sesal dalam hatinya, tetapi ego lelaki membuat Datuk Zakaria lebih senang berdiam diri.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hari ini nekad Datin June untuk 'menangkap' suaminya di dalam bilik bacaan. Perbuatannya harus didedahkan. Pembongkaran hari ini mungkin dapat mengubah pendirian Datuk Zakaria sekaligus membawa pulang Zaid ke dalam rumah yang sunyi kebelakangan ini. Datin June tahu sebenarnya suaminya berhajat untuk mewariskan perniagaannya kepada Zaid memandangkan dia satu-satunya anak pasanagan itu. Cuma tindakan Zaid memilih kerjaya sebagai pembaca berita membuat Datuk Zakaria merasa amat terkilan. Datin June berasa agak tidak wajar Datuk menghalau Zaid sedang mereka boleh berbincang antara anak dan bapa. Jika malu di rumah mungkin mereka boleh duduk di kedai mamak sambil menghirup teh tarik yang menjadi kegemaran mereka.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sesekali Zaid terasa rindu juga apabila teringatkan keluarganya. Tambahan pula kenangan antara beliau dan Dato Zakaria. Kadang-kala bagi mengubati kerinduannya itu Zaid menatap wajah mereka pada gambar yang beliau bawa sebelum keluar dari rumah besar itu. meninggalkan segala memori suka duka hanya kerana beliau memilih jalan yang berbeza berbanding yang sudah dibina untuknya, menjadi pewaris kepada empayar perniagaan Datuk Zakaria. Bukannya Zaid tidak berminat, cuma beliau mahu hidup secara bersederhana, berdikari dan menikmati hidupnya sebelum bakal terikat kepada komitmen yang tiada sudahnya. Tetapi Zaid terlebih dahulu mewarisi sikap ego daripada Datuk Zakaria.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bamm!! Pintu bilik bacaan dibuka secara pantas. Datuk Zakaria terkaku di atas kerusi malasnya. Sambil memakai 'headphone' demi menyembunyikan perbuatannya, Datuk Zakaria tiada lagi ruang untuk bersembunyi. Terkejut Datin June melihat Datuk Zakaria membawa sekali bertih jagung dan air berkarbonat sejuk di dalam bilik. Tak sangka beliau begitu taksub menonton anaknya membaca berita sehingga begitu sekali. Umpama menonoton wayang pula aksi Datuk Zakaria. Puas didesak namun Datuk Zakaria tidak mahu mengakui perbuatannya. Malah jawapan yang diberikan sangat mengejutkan.

Awak ni sibuklah. Saya nak tengok Lisa baca berita pun susah.

Tamat bab lapan

No comments:

Post a Comment