Monday, August 24, 2009

jangan takut (bab sembilan)

Sejak kejadian di lobi tempoh hari, Zaid sudah memberi ruang dan layanan yang yang agak baik namun tidak keterlaluan. Namun beliau tiada niat untuk berdamai dengan spesis yang berlainan jantina dengannya walaupun dengan Lisa. Cuma Zaid punya sedikit simpati melihat Lisa yang perlu dilindungi kerana sifatnya yang lemah dan naif. Ego Zaid masih tinggi lagi. Masakan tidak, sejak zaman persekolahan hingga sekarang Zaid masih belum membuka hatinya kepada golongan bernama perempuan. Kalau hendak diikutkan Lisa bukanlah hodoh malah boleh dikatakan hampir sempurna. Kulit putih mulus dengan tinggi lampai lagi. Tak hairanlah jika Lisa selalu menerima surat misteri di dalam lacinya.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Terasa geli pula kaki Zaid. Lantas beliau mengibas-ngibas seluar bekain licin yang ditempah khas untuk ke pejabat sempena kerjayanya itu. Seketika kemudian terasa pula seperti sesuatu memanjat belakang kemejanya. Zaid menepis belakang kemejanya kerana sangkanya ada rakan-rakan yang hendak mengusik beliau. Tiba-tiba Zaid nampak sesuatu terbang melintasi beliau. Terpaku Zaid dibuatnya keana beliau kenal sangat serangga yang terbang tadi. Tidak lain dan tidak bukan lipas yang terbang sebentar tadi.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sejak kecil lagi memang Zaid geli dengan lipas. Jika diletakkan singa dan lipas di dalam satu kurungan bersama, Zaid pasti lebih rela berpelukan dengan singa berbanding dikerumuni sang lipas. Walaupun Zaid mampu bergelak ketawa jika menonton rancangan kartun yang mempunyai watak lipas, namun jika lipas sebenar yang diletkkan di hadapannya Zaid tidak mampu tertawa lagi. Pernah sekali Zaid disuruh membawa lipas ke sekolah untuk sunjek Sains. Tetapi Zaid pandai berhelah dengan membawa telur lipas!!


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Perasaan Zaid semakin tidak keruan. Mengapa lipas tersebut memilih untuk menyerangnya di pejabat tapi bukan di rumah. Jika di rumah pasti mudah untuk Zaid menyelesaikan masalah ini. Dengan semburan racun seangga atau segulung majalah maskulin kegemaranya, sang lipas pasti akan tamat riwayatnya memandangkan Zaid memang tidak berbelah kasihan dengan serangga tersebut. zaid cuba berundur perlahan-lahan ke pintu keluar namun pergerakan lipas yang kadang-kadang terbang membataskan Zaid yang lebih banyak terkaku. Lisa yang sejak tadi memandang Zaid berasa meluat melihat kelakuannya. Ada rasa geli hati di hujung sudut hatinya. Sedangkan Lisa ytidak berasa takut dengan lipas, sepatutnya Zaid mestilah lebih berani. Tiba-tiba sang lipas mengibaskan sayapnya menrpa Zaid. Tambah takut Zaid namun masih tergamam dan diam membatu. Seraya seorang pemain besbol profesional Lisa memukul lipas 'durjana' itu. Sudah terlalu lama dia melihat kelakuan Zaid.

Seri satu sama

Lisa mengakhiri tindakannya itu.

Tamat bab sembilan

2 comments:

  1. lor xde menatang yg lain ker pak long...x kan lipas pon nak takot...letak la dinaso ker..buaya ker baru gempak citer nih..baru uleh wat citer suspen.hahaha

    ReplyDelete
  2. dinaso mana wujud lagi encik..

    ReplyDelete