Tuesday, December 8, 2009

perpisahan (bab lapan)

Habis rumah bersepah aku kerjakan. Hati aku memberontak. Seolah-olah ada sesuatu minta dilepaskan. Aku tak tahu mengapa aku bersikap begini kebelakangan ini. Aku jadi panas baran tak menetu. Sejak Hakim datang ke rumah, segalanya jadi tak menentu. Perasaan aku mula menjadi kacau. Aku rasa perasaan cemburu mula menyelubungi aku. Aku tidak tahu sejak bila ini semua terjadi. Antara sedar atau tidak setiap hari aku tempuhi dengan penuh payah sekali. Memikul bersama perasaan yang aku tidak mengerti akan kehadirannya dalam diri aku. aku tidak peduli lagi jika Athirah terkejut melihat rumah yang tunggang -langgang aku kerjakan. Hari ini biarlah masa menyaksikan pergaduhan kami yang paling dahsyat hari ini. Aku menanti Athirah pulang.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

I'm home!!

Terkejut aku dibuatnya. Ku sangkakan Athirah yang pulang. Rupa-rupanya Kay yang membuat kejutan. Rasanya Kay masih di dalam tempoh percutiannya. Mengapa begitu awal dia pulang. aku seperti dalam dilema. Tak tahu samada mahu aku ceritakan masalah aku atau tidak.

Ada masalah?

Seperti biasa, memang aku tak boleh menyimpan isi hati aku daripada Kay. Pasti dia dapat membacanya juga. Alang-alang diketahui olehnya, lebih baik aku berterus-terang. Memang aku punya masalah sekarang. dan mungkin Kay boleh membantu aku menyelesaikannya.

Aku tahu kau ada masalah. Sebab tu aku pulang

Aku seakan malu untuk bercerita kepada Kay. Meluahkan isi hati aku kepada lelaki lain terasa janggal sekali. Bukan ini asalnya diri aku. Aku lelaki berkeyakinan, mempunyai semangat serta ego yang tinggi, amat mustahil untuk bersikap sebegini.

Kay, aku rasa aku mula menyayangi Athirah.

Pengakuan aku ikhlas. Aku tak tahu dari mana datang kekuatan untuk aku berterus-terang sebegini kepada Kay. Dia Dewa Cinta. Sepatutnya dia arif akan hal-hal begini. Segala macam kejanggalan aku ketepikan demi menyelesaikan dilema yang aku hadapi sekarang.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Persimpangan ini yang buat aku benar-benar dalam dilema. Samada memilih Athirah yang pada mulanya aku benci hngga mahu aku ceraikan dan Nazira, perawan anggun yang aku burui. Nasib baik cuma ada 2 pilihan. Maka tidaklah terlalu berserabut aku dibuatnya. Aku harap Kay ada penyelesaian untuk masalah ini.

Kau benar-benar pasti dengan kenyataan kau?

Aku hampir pasti sepenuhnya. Kali ini aku percaya kepada kata hatiku. Aku mula menyayangi Athirah sedangkan Nazira hampir dapat aku miliki. Bolehkah aku memiliki kedua mereka?

Pilihan hanya satu. Bukankah aku sudah pesan kepada kau awal-awal lagi?

Ketika aku dilanda dilema pandai pula Kay memberi nasihat. Aku pinta penyelesaian. Mengapa Kay tidak boleh memberi aku satu jawapan yang pasti.

Mengapa kau tidak boleh buat pilihan kau sendiri. Inilah tugas kau sebagai lelaki. Kau mesti bertanggungjawab.

Aku terdiam terkaku. Sepatutnya aku sedar sejak dari mula lagi. Aku terlalu ingin berseronok hingga aku mula lupa siapa aku sebenarnya. Aku tidak sepatutnya bermain permainan ini. Mungkin sudah tiba masa aku menjadi sedikit dewasa dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami. dan ketika aku hampir pasti membuat pilihan...

Tinggalkan Athirah. Kau bukan untuknya.

Bagai halilintar membelah Bumi, Kay menyatakan sesuatu yang benar-benar buat aku mula berasa sengsara. Di mataku terbayang hari-hari mendatang tanpa Athirah di sisi.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kini hidupku terasa kosong. Aku sudah berpisah dengan Athirah bukan kerana paksaan tetapi atas kewarasan aku ketika itu. Tetapi hari ini aku bagai tidak waras lagi. Walaupun aku bisa meneruskan kehidupan aku seperti biasa tetapi aku seolah tidak mampu menguruskan diriku. Setiap malam aku bermimpi Athirah dan aku melalui kehidupan gmbira yang tak pernah kami lalui dalam alam nyata. Kay sudah lama meninggalkan aku sejak hari itu. Mungkin marah barangkali. Atau memang tugas dia memisahkan aku dan Athirah? Aku tak pasti. Sekarang aku sedih. Aku bingung. Aku keliru. Aku marah. Segala macam perasaan bercampur ketika ini.

Tamat bab lapan

2 comments: