Friday, January 1, 2010

imbau kembali (bab sembilan)

Malam itu aku menanti keplangan Athirah. Rumah yang bersepah aku kemas kembali seperti tiada apa yang berlaku. Selama ini aku tak pernah menyentuh walau sekalipun kerja-kerja rumah. Sejak hari pertama aku menikahi Athirah, memang dia yang melakukan semua kerja-kerja di dalam rumah ini. Jika Athirah mengajak aku 'bergotong-royong' mengemas rumah, pasti aku akan mengelak. Ada sahaja alasan aku asalkan aku tidak perlu membazir tenaga membuat kerja yang remeh-temeh itu. tetapi malam itu berlainan dari kebiasaannya. Aku mengemas, menghias, malah aku turut memasak. Aku cuba menyediakan hidangan yang istimewa. Malangnya aku memang tidak tahu memasak. Maka aku cuba menyediakan hidangan yang ringkas tetapi cukuplah sekadar menunjukkan aku telah berusaha membuat yang terbaik. Walaupun hakikatnya aku tak pernah berbuat baik kepada Athirah.

Perfect!!

Puas hati aku melihat hidangan yang tersedia di atas meja makan siap dengan hiasannya.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Athirah tiba ke rumah dengan menaiki teksi. Aku hairan kerana dia tidak pulang dengan sepupunya yang gatal itu. Tetapi aku masih berlagak tenang walaupun sebenarnya Tuhan sahaja yang tahu betapa aku sebenarnya dialanda pelbagai jenis perasaan ketika ini.

Eh, awal awak balik hari ni?

Ya, memang awal. Bagaimana aku mahu menghabiskan masa diluar sedangkan isteriku juga bermain kayu tiga. Aku seperti hampir meluahkan segala-galanya tetapi tindakan aku terhalang apabila aku terlihat Kay berada di belakang Athirah. Kay seolah-olah memberi amaran kepada aku.

Awak mandi dulu nanti kita makan sama-sama.

Aku sekadar memberi alasan untuk keluar berbual dengan Kay. Aku rasa Kay tak perlu ada ketika ini. Aku mahu saat ini cuma ada aku dan Athirah sahaja.

Kay kau boleh pergi. Aku tahu apa yang aku buat.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Athirah duduk di hadapan aku. Gugup. Aku seolah baru pertama kali berhadapan dengan Athirah. Terasa berat untuk aku berkata-kata. Aku lihat Athirah sentiasa tersenyum. Kami bertentang mata. Aku juga hairan mengapa malam itu aku terasa aku benar-benar mahu melihat ke dalam mata Athirah. Jika selama ini aku melarikan diri daripadanya. Tapi bukan malam itu.

Makanlah. Jangan malu-malu. maaf jika tak sedap.

Aku mempelawa Athirah makan. Walaupun aku yang tiada selera sebenarnya. Aku cuba menutup kejanggalan malam itu.

Pandai juga awak masak.

Athirah memuji aku. Mungkin kali terakhir dia memuji aku. Kerana selepas itu aku terpaksa berterus-terang padanya. Kami tidak lagi berjodoh untuk bersama. Aku terpaksa melepaskan Athirah. Kata-kata Kay pada siang itu sering bermain-main di fikiran aku sehingga kepulangan Athirah.

Saya......

Selesai Athirah makan aku cuba berbicara dengan Athirah. Aku mesti menyelesaikannya. Athirah seolah mengerti apa yang akan terjadi. Athirah diam. Aku lihat Athirah mula menitiskan air mata. Bagai tidak tertahan aku juga menitiskan airmata. Aku cuba menjelaskan kepada Athirah akan segala-galanya. Yang kedengaran hanyalah suaraku yang tersekat-sekat. Aku peluk erat Athirah yang tidak pernah aku perlakukan begitu selama ini.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Jauh termenung?

Suara Nazira mengejutkan aku dari lamunan. Sejak aku berpisah dengan Athirah, Nazira selalu menemani aku. Sekadar menjadi teman aku berbicara. Aku sudah pandai lepak di kedai mamak sekarang. Aku terpaksa kerana Nazira memang tidak mahu ke kafe-kafe ternama di kota ini. Membazir katanya kerana harga bagi secawan kopi tak berbaloi jika dibandingkan dengan kuantitinya. Di kedai mamak lagi murah katanya.

Saya teringat isteri saya.

Memang aku sudah berterus-terang dengan Nazira akan status aku.

Athirah? Awak rindu padanya?

Sudah tentu aku rindu padanya. Aku tidak puas hidup dengan Athirah. Aku mensia-siakan peluang semasa kami masih bersama. Aku buta ketika itu. Tetapi kini aku sudah celik.

Saya boleh tolong tetapi ada syaratnya.

Syarat? Aku benar-benar hairan mengapa mereka yang mahu membantu aku beriya-iya mengenakan syarat. Sama seperti Kay yang kononnya mahu membantu aku. Kini hilang entah kemana. Dewa Cinta konon. Rumahtangga aku musnah kerananya.

Belum berkecai lagi. Masih boleh diselamatkan. Awak jangan putus asa.

Tamat bab sembilan

3 comments:

  1. Kenapa cepat sangat mengalah?Kalau CCZ menjadi Athirah tentu saja CCZ manusia yang paling sedih..

    ReplyDelete
  2. kadang2 mengalah itu bukan kalah..... kadang2 mengalah itu menang...

    ReplyDelete
  3. danial belum mengalah lagi...
    cuma danial perlu belajar dari kesilapannya...

    ReplyDelete