Monday, June 21, 2010

gadis idaman (bab empat)

Fatin oh fatin. Lama betul rajuk hatinya padaku. Semakin lama semakin tak keruan aku melayan karenah Fatin. Puas aku pujuk pelbagai cara. Tak juga berkurang rajuknya. Apa lagi jalan yang aku ada. Takkan aku hendak berdiam diri sahaja. Pernah aku tak membalas kerana aku sudah buntu. Tetapi Fatin pasti akan mencari jalan supaya aku melayannya. Melayan hati yang terluka.

Abang boleh tolong saya?

Aku member sekeping nota kepada Abang Zam, pekerja di syariikat yang paling rapat dengan aku. Mungkin dengan Abang zam sahaja aku boleh berkongsi masalah ini.

Mahu apa?

Peluang baik. Aku sedia menceritakan kepada abang Zam, walaupun terpaksa membuka buku nota yang baru. Asalkan apa yang terpendam dalam hati aku ini dapat aku kuahkan.

Oh, abang faham. Tak sangka kau ini mat bunga juga ya! Cantik tak orangnya?

Abang Zam nampaknya cuba berseloroh dengan aku. Aku hanya mengangguk perlahan. Malu juga apabila Abang Zam bertanya begitu.

Beginilah, abang akan tolong kau, tetapi kau mesti buat semua yang abang suruh ni. Janji tau.

Ah, sudah lama aku tidak mendengar perkataan itu. Janji! Apa sajalah Abang Zam. Asalkan fatin tak merajuk lagi padaku. Aku sanggup.

Baguslah kalau kau sudah setuju. Begini Ameer. Mingu ini kau balik kampung. Kau pergi jumpa Fatin.

Semudah itu? Setelah aku tulis panjang berjela, Abang Zam beri aku penyelesaian yang semudah itu? Tetapi mengapa aku tak terfikir awal-awal? Aduh! Bebal juga aku ni. Baiklah. Aku akan balik kampung hujung minggu ini. Harap-harap tak ada lagi kes seperti dahulu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Susah betul nak dapat tiket sekarang ni. Kebetulan pula cuti sekolah. Nasib baik aku sempat beli tiket tadi. Jika tidak pasti semakin lama Fatin dingin denganku. Tetapi tak pasti pula jika tindakan aku ini betul kerana semalam apabila aku beritahu Fatin yang aku mahu pulang ke kampung, Fatin langsung mendiamkan diri. Tak berbalas lagi mesejku hingga pagi tadi. Apalah lagi silapku kali ini.

Ingat seperkara lagi Ameer, nanti bawa sekali benda yang Fatin suka.

Teringat pula pesan Abang Zam. Nanti sampi di kampung barulah aku cari benda itu. Agak sukar mendapatkan ditempat lain. Pasti tak sama dengan yang ada di kampung.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Pukul berapa sampai?

Mesej Fatin mengejutkan aku dari tidur. Tersentak aku dibuatnya. Baru sekarang Fatin balas?

Abang nak beritahu Fatin atau tidak? :(

Aduh meradang pula apabila aku tak balas mesejnya. Sabar. Aku baru hendak menaip. Ini jika dibiarkan, semakin lama boleh jadi semakin parah!

Petang sikit abang sampai Fatin. Abang masih dalam perjalanan.

Tak tahulah jika Fatin masih tak puas hati jika aku balas begitu.

Suruhlah driver bas pandu laju sikit!

Aduhai Fatin. Adakah ini gurauan? Bukankah lebih merbahaya jika aku beritahu pada pemandu bas pandu dengan lebih laju. Pasti ada yang tak kena. Tapi demi mahu mengambil hati Fatin aku layankan sahaja karenahnya.

Iyalah Fatin. Nanti abang suruh pemandu bas bawa laju sikit ya!

Aku cuba memujuk.

Suruh laju lagi!

Eh, macam-macam pula permintaan Fatin ni. Sudah kuturut ada lagi yang mendatang. Tetapi seronok pula pabila Fatin semakin rancak membalas mesej aku. Baik aku teruskan begini.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lega sungguh hatiku. Akhirnya tiba juga aku di sini dengan selamat. Nak masuk kampung kena cari teksi pula. Malang sungguh bas tak masuk ke kampungku. Aku seraya menahan sebuah teksi sambil mencatat sesuatu ke atas kertas. Pemandu teksi nampaknya faham tujuanku.

:-)

Apa pula kali ini? Fatin tak habis-habis bermain symbol yang ada dalam telefon bimbit. Aku kadang-kadang keliru tetang maksudnya. Tetapi aku berpura-pura faham seolah-olah aku sudah biasa dengan semua ini. Ah aku terlupa sesuatu. Bagaimana aku mahu beritahu pemandu teksi ini aku mahu berhenti di simpang depan itu. Aku menepuk bahu pemandu teksi sambil menghulurkan kertas kepadanya.

Awak ni tak reti nak cakap ke? Main hulur-hulur kertas. Bahayalah!

Pemandu teksi sudah marah. Tetapi bagaimana? Aku bisu. Masakan aku boleh bicara seperti biasa! Aku rasa terguris tetapi aku perlu maklumkan kepada beliau. Sekeping lagi kertas aku hulurkan. Menggeletar tangan aku kerana menahan geram. Beginikah orang seperti aku patut dilayan?

Oh maafkan pakcik nak.

Sejuk sedikit hati kecilku pabila mendengar ungkapan itu. Maaf. Bukan semua orang biasa melafaskannya jika diselubungi ego yang menebal.

Baiklah nak, tunjukkan pakcik simpang mana yang anak maksudkan.

Pakcik ni memang pandai mengambil hati. Cepat juga dia sedar kesilapannya. Aku tak mengambil hati atas perbuatannya kerana aku sedar manusia memang sering lakukan kesilapan. Bezanya samada mereka cepat atau lambat sedar kesilapan yang telah mereka lakukan.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Selesai solat Asar aku meminta izin ibu untuk pergi ke rumah Fatin sebentar. Petang itu cerah lagi nyaman. Aku rasa tenang walaupun sebentar tadi aku berasa sedikit gelabah dengan pelbagai asakan dari Fatin meminta itu dan ini. Baiklah. Aku mulakan langkahku kerumah Fatin.

Hati-hati ya nak.

Ibu berpesan dari atas beranda. Aku mula mencatat beberapa perkara. Kononnya mahu bersiap sedia mengahadapi rajuk orang perempuan.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lambat sampai?

Fatin menyapa aku. Tanpa aku sedar rupanya Fatin berada dibelakangku. Terperanjat aku dibuatnya. Aku menghulur sekeping kertas sebagai mula bicara.

Betul ni? Oh sekarang baru ingat nak balik kampung ya!

Aduh! Fatin menyindir aku. Tak sangka pedas juga kata-kata yang keluar dari mulut Fatin. Aku mula menjelaskan satu persatu. Walaupun agak payah, tetapi aku perlu buat semua ini.

Baiklah, kali ini Fatin maafkan abang.

Oh lega sungguh rasa hatiku. Menggigil-gigil jemariku menulis tadi. Rasanya seperti duduk di hadpan singa lapar yang asyik memerhatikan mangsanya. Fatin bagaikan singa sedang aku cuma tius kecil yang ketakutan.

Apa dalam beg tu Abang Ameer?

Terlupa pula aku tentang hadiah di dalam beg yang aku bawa ini.

Untuk Fatin?

Aku hadiahkan Fatin sehelai selendang bercorak batik khas untuknya. Selendang itu aku pakaikan. Tak salah lagi, memang Fatin cantik memakai selendang itu. nasib baik Fatin mudah dipujuk.

Tamat bab empat

1 comment:

  1. Macam real lah...waktu sedih, sedih waktu gembira, ccz turut gembira...susahkah untuk emmahami wanita?

    ReplyDelete