Sunday, July 11, 2010

jaguh kampung (bab lima)

Suka betul aku melihat Fatin berselendang. Tambah-tambah lagi selendang yang aku hadiahkan. Bukan hendak memuji diri sendir, tetapi memang padan sungguh dengan Fatin. Aku sudah jatuh cinta? Kadang-kadang aku berangan-angan sendiri. Tetapi bolehkah aku menikmati keindahan bercinta seperti insan lain? Kotak fikiranku mula memainkan irama lagu-lagu berentak perlahan yang mendayu-dayu. Bolehkah Fatin menerimaku bukan sebagai teman biasa? Takut pula pabila aku mula memikirkannya. Biarlah kami berkawan begini sahaja. Walaupun aku terpaksa menyembunyikan hakikat sebenarnya.

Abang dah sarapan?

Fatin ni suka betul mengejutkan aku dari lamunan. Aku menggeleng tanda belum menyentuh makanan pagi itu. Rindu pula mahu makan nasi lemak Mak Wan. aku tunjukkan 2 jari sebaga tanda mahu dua bungkus.

Untuk abang hari ni Fatin bagi special.

Aku rasa bukan hari ini sahaja, mlah setiap kali aku beli nasi lemak di sini pastii Fatin akan berkata begitu. Aku tak pernah meminta, tetapi rezeki jangan ditolak.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Aku perasan sesutu yang lain pada diri Fatin. Tetapi aku tak pasti. Puas sudah aku perhatikan.

Apa yang kau pandang?

Zaki! Samseng kampung yang tak habis-habis membuat kacau. Aku memang meluat dengan sikapnya. Entah apa yang dia mahu dariku.

Aku yang beri gelang mutiara tu padanya! Kau marah?

Ya! gelang mutiara yang Fatin pakai itu baru aku perasan. Itulah yang lain pada Fatin. Aku memang rasa sedikit marah.

Aku bagi gelang tu sebagai tanda yang dia milik aku. Aku tak suka tengok kau rapat dengan Fatin!

Amboi! sedap betul mulut samseng ni berkata-kata. Siapa kau untuk beri amaran begitu padaku? Aku memang tak pernah takut pada Zaki. Samseng taik minyak! Amarahku mula meluap-luap.

Zaki! Kamu mahu apa di sini? Mahu buat kacau?

Mak Wan cuba menenangkan keadaan apabila di melihat keadaan sedikit tegang antara aku dan Zaki. Jika tiada masuk campur dari Mak Wan aku rasa pasti kami akan berentap di situ.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Sedikit sebanyak kata-kata Zaki buat aku berfkir. Aku jadi marah, sedih, rendah diri dan macam-mcam lagi perasaan yang kurang elok. Aku memang sedar kekurangan aku. Aku masih ingat siang tadi sebelum beredar pulang Zaki sempat melaungkan amaran padaku.

Woi bisu, kau ingat pesan aku tadi!

Kata-kata itu terngiang-ngiang di telinga. Kesedihan mula menguasai diri aku. Jika ini yang mereka mahukan maka aku tidak akan berlengah lagi. Aku berkemas pulang ke Kuala Lumpur. Kali ini aku pulang tanpa memberitahu Fatin. Cuma ibu sahaja yang tahu. Biarlah aku pergi membawa diri.

Tamat bab lima

2 comments:

  1. Kasihan..Memang patut pun baliksegera ke Kuala Lumpur. Lebih baik tak perlu pertahankan hati sebab ianya tidak akan berbaloi..

    ReplyDelete
  2. gile..aku sendiri tibe2 rase cm sayu je dgn mamat tu..sedih gile...

    ReplyDelete