Tuesday, September 1, 2009

masa untuk bercuti (bab sepuluh)

Telefon berbunyi di atas meja Lisa. Tanpa berlengah Lisa mendapatkan telefon bimbit beliau beli sejurus mendapatkan tawaran untuk menyambung pelajran suatu masa dahulu.

Hello

Sambut Lisa dengan lembut.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Entah mengapa Zaid menemani Lisa pulang ke kampung halamannya. Jika tidak kerana menuruti arahan Ketua Jabatan pasti beliau sedang bersenang-lenang di rumah. Tambah menghairankan apabila Mary dan Roy turut serta mengikut mereka. Tidak nampak pula kaitan akan kepergian mereka itu. Mungkin sekadar memerhati Zaid dan Lisa. Takut wujud skandal agaknya. Sedangkan Zaid tidak memandang semua itu kerana berpegang teguh kepada prinsip hidupnya. Lisa sejak menerima panggilan daripada adik bongsunya kelihatan muram dan sugul namun cuba menyembunyikannya. Zaid nampak dari riak wajah Lisa cuma tidak mahu masuk campur kerana beliau bukan semulajadi seorang yang penyibuk. Sepanjang perjalanan pulang ke kampung Lisa, cuma Zaid dan Lisa yang tidak bersuara sebaliknya Roy dan Mary memang seperti kebiasaannya membuat suasana Riuh seolah-olah ada lebih sepuluh orang yang sedang berborak, walhal hanyalah mereka berdua yang bising.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Akhirnya setelah menempuhi perjalanan yang panjang, tiba juga mereka di rumah Lisa. Tempat Lisa di besarkan. Sebuah perkampungan nelayan yang cukup tenang. Pemandangannya tidaklah berserabut walaupun nampak tidak teratur, lebih berserabut suasana di kotaraya walaupun pada zahirnya seperti semuanya teratur. Lisa sejurus tiba tadi sudah bergegas baik ke rumah sedang yang kain-lain masih mengambil angin sambil meregangkan urat-urat yang tegang di halaman rumah Lisa. Zaid begitu terpegun dengan suasana kampung. Beliau duduk di satu sudut di halaman rumah Lisa. Pertama kali beliau akan bermalam di sebuah tempat yang bernama kampung. Selama ini beliau hanya mengenal apa itu kotaraya. Sungguh berbeza keduanya dimana walaupun serba serbi kurang di desa, namun kesuciannya masih terpelihara.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mary, masuklah! Jemput sekali Zaid dan Roy naik.

Suara Lisa memanggil sekalian yang di bawah naik ke atas. Tetamu harus di layan dengan baik. Lisa kelihatan seolah-olah baru berhenti dari mengalirkan air mata. Ada kesan genangan di kelopak mata Lisa. Sebentar tadi Lisa menangis melihat ayahnya yang terlantar kerana terjatuh di dalam bilik air. Ibu Lisa sudah lama meninggal sejak melahirkan adik Lisa. Maka hanya ayah tempat Lisa bergantung, dan bermanja. Kerana itu Lisa amat risau sekiranya berlaku apa-apa kepada ayahnya. Nasib baik adik bongsu Lisa sudah membawa ayahnya ke klinik. Tambahan pula ayah Lisa juga memanggil tukang urut kampung untuk merawatnya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sedap betul masakan kampung. Pertama kali Zaid makan ikan keli masak bercili kerana selama ini Zaid tidak pernah makan hidangan itu lantaran beliau tidak pernah belajar makan ikan keli. Hampir 3 kali Zaid menambah nasi walaupun ikan keli itu agak pedas. Roy dan Mary hanya tergamam melihat kegelojohan Zaid malam itu. Tak sangka Lisa pandai memasak. Malam itu juga ayah Lisa baru berselera untuk makan memandangkan Lisa pulang ke rumah dan beliau sememangnya rindu akan masakan Lisa. Sesudah makan Zaid Roy dan ayah Lisa duduk di ruang tamu sambil bersembang manakala Mary sibuk membantu Lisa mengemas dapur. Ayah Lisa walaupun masih terasa sakit namun tetap cuba melayan Zaid dan Roy.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mentari sudah muncul dan Zaid awal-awal pagi lagi sudah bangun. Zaid cuba melakukan senaman tai-chi. Pelik sungguh kerana sebelum ini Zaid tidak pernah melakukannya. Malah lebih pelik apabila Mary tiba-tiba turun danmelakukan tarian sumbang poco-poco. Lisa yang juga bangun awal menyediakan sarapan untuk semua pada pagi itu. Selesai menyediakan meja makan Lisa mengajak Zaid keluar.

Lets go bebeh!

Tamat bab sepuluh

No comments:

Post a Comment