Saturday, November 7, 2009

antara dua (bab empat)

Sudah seminggu aku mimpi benda yang sama. Nazira, Nazira, Nazira! Entah seperti ada petanda pula. Padahal Athirah tak pernah ketemukan aku dengannya lagi. Mungkin hujung minggu ini aku ada peluang tersebut kerana Athirah mahu mendandan rambut lagi. Entah untuk siapa dia bersiap? Aku tak pernah minta dia 'melawa'. Tambahan pula Athirah jarang keluar rumah. Paling kuat pun dia balik ke rumah orang tuanya. Itupun aku jarang sekali ikut pulang ke rumah orang tuanya. Macam-macam alasan aku beri. Padahal ketika dia di sana, aku pula sedang seronok bersuka-ria dengan rakan-rakanku. Lantaklah, asalkan kami saling tidak menyusahkan antara satu sama lain sudah cukup.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sudah lama juga Kay tidak datang mejenguk aku. Apakah dia sudah putus asa dengan aku? Selama hari ini aku melayan Athirah biasa-biasa sahaja. Mungkin kerana melihat usaha aku yang tidak seberapa membuat dia bosan. aku juga bosan jika Kay mengikut aku ke mana sahaja. Tetapi aku terpaksa menahan sahaja perasaanku selama ini. Demi Nazira.

Sudah tiba waktunya. Jom!

Entah dari mana pula datangnya makhluk ni. Tiba-tiba sahaja muncul dan berkata demikian. Adakah kebolehan Kay hingga dapat mendengar suara hati aku juga.

Aku kan Dewa Cinta.

Sekali lagi kenyataannya membuat aku terkejut. Memang dasar kurang ajar. Apakah Kay tidak boleh menghormati privasi aku walau sedikit pun? Pernah ketika aku mandi Kay tiba-tiba muncul dan menarik tirai. Nak bergurau katanya!

Cepat sikit! Jika tidak kau akan terlepas peluang.

Kemana pula si Dewa Cinta ni nak bawa aku?


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Nazira! Tak sangka aku dapat ketemu dengannya hari ini. Betapa gembira hati ini melihat gadis pujaan aku di hadapan mata. Cukup ayu sekali. Rasa ingin sekali aku menerpa lalu merangkul dirinya ketika ini.

Lihat betul-betul Danial. Dengan siapa Nazira berbual.

Siapa pula lelaki itu? Berani dia mendekati Nazira ketika aku belum berkenalan dengannya. Mesra pula tu. Seperti sudah lama berkenalan. Hati aku terbakar. Ini tak boleh jadi. Aku mesti menghalang semua ini.

Sabar Danial. Ada tujuan aku bawa kau ke sini.

Sabar? Apakah aku boleh bersabar jika aku melihat Nazira rapat sebegitu dengan lelaki yang rupanya tidak seberpa pun jika nak dibandingkan dengan aku. Eh, nanti. Mengapa wajah Nazira berkerut? Seperti tidak selesa pula. Berbeza jika sebelumnya penuh tawa riang tetapi tidak pula kali ini.

Sekarang Danial! Sebelum dia bertindak lebih teruk.

Mana boleh aku biarkan lelaki tak guna itu terus mencabul Nazira. Berani dia berbuat demikian. Apa tidakkah lelaki itu tau erti menghormati seorang perempuan.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Awak tak apa-apa?

Nasib baik aku bertindak pantas. Jika tidak pasti Nazira akan diapa-apakan dengan lebih teruk lagi. Kecut juga perut aku tadi kerana lelaki tak guna itu sempat melawan. Namun apakan daya aku lebih gagah. Adat dunia, yang gagah akan menang manakala yang lemah pasti kecundang. Aku berjaya membuktikannya. Memang aku dasar lelaki sejati.

Terima kasih kerana selamatkan saya tadi. Tak sangka dia nak ambil kesempatan terhadap saya.

Tak mengapa. Saya cuma kebetulan lalu disini.

Aku juga berhelah. Takkan aku nak megaku yang aku datang ke sini atas desakan Kay.

Saya seperti pernah nampak awak. Awak pernah ke salon saya?

Oh, saya Danial Kamal. Panggil saja saya Danial.

Aku rasa setakat itu sahaja aku memperkenalkan diri aku. Aku tak mahu memberitahu status aku sebagai suami Athirah. Biarlah masa yang menentukan. Lagipun selama ini tidak pernah aku akui aku suami Athirah. Athirah juga tiada peluang memperkenalkan aku sebagai suaminya kepada semua rakan-rakannya.

Bagaimana saya boleh balas jasa awak? How about lunch?

Bagai orang mengantuk disorong bantal. aku pantas bersetuju dengan pelawaannya itu. Memang aku menantikan peluang seperti ini. Aku hampir percaya kepada si Dewa Cinta.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hari ini aku berasa amat gembira. Aku semakin hampir dengan apa yang aku mimpikan selama seminggu ini. wahai Nazira kau akan aku miliki jua akhirnya. Nampaknya 'singa' yang pada awalnya begitu garang berjaya juga aku jinakkan. Terima kasih Kay. Kau memang kuasa ajaib.

Kau jangan lupa pada janji kau Danial. Layanan kepada semua perempuan mesti sama rata.

Aku memang ingat pada janjiku itu. Selama tempoh beberapa hari ini aku tidak melayan Athirah dengan kasar. Aku sudah jarang melenting tak tentu hala. Malah aku sanggup makan masakan Athirah. Apa lagi yang perlu aku lakukan?

Selepas kau keluar 'lunch' dengan Nazira, kau mesti bawa Athirah ke 'candle light' dinner.

Memang melampau. Permintaan Kay seperti mempermainkan akju. Tak pernah sekalipun aku bawa Athirah ke tempat sebegitu. Jatuh saham aku nanti. Berat hati aku untuk memenuhi permintaan itu tetapi terpaksa juga aku ikutkan. Demi Nazira.

Kau juga harus memberi Athirah sejambak bunga.

Tamat bab empat

2 comments:

  1. Salam..CCZ ada buat sedikit promosi untuk tarik pembaca baca cerita mimpi atau khayalan-dewa cinta ini..izinkan ye..

    ReplyDelete
  2. boleh...

    sgt dialu-alukan....

    ReplyDelete