Friday, November 13, 2009

jalan yang berbeza (bab lima)

Nazira ajak aku makan kat warung mamak je? Dia memang sengaja atau memang tak tahu aku tak pernah makan di tempat seperti ini. Kali pertama memang kekok. Aku pula dah 'dress up' hebat demi pertemuan ini. Bau peluh mamak yang masam membuat aku kadang-kadang loya tekak. Tapi aku tengok Nazira selamba saja memesan makanan yang aku tengok seperti tak dimasak dengan sempurna. Alih-alih aku hanya memesan minuman. Terpaksa aku berbohong pada Nazira. Kononnya aku sarapan berat pagi tadi. Makanan tak sempat hadam lagi. Dalam diam-diam aku menahan perutku yang mula berkeroncong. Nasib baik wajah Nazira yang cantik itu mengubat sedikit kepedihan menahan rasa laparku ini.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Pertemuan tadi tak seperti yang aku impikan. Mungkin sedikit kejam bagi aku untuk makan disitu. Malam ini aku terpaksa pula membawa Athirah makan malam yang istimewa. Seperti tidak adil bagi aku. Athirah mendapat keistimewaan yang lebih. Sedang temujanji aku dan Nazira hanyalah di kedai mamak. Aku 'target' Nazira tapi sebaliknya Athirah pula yang bertuah. Rasa geram pula di dalam hati.

Jangan lupa bunga untuk Athirah, isteri kau.

Pandai pula si Kay ni menyampuk. Sudahlah hati aku tengah panas membara. Kau sengaja pula nak menambah api yang sedang marak ini.

Aunty bagi bunga ros ni sejambak.

Aku mengalah. Bukan selalu aku beri Athirah bunga ros bahkan memang tak pernah pun. Status isteri tak pernah beri apa-apa kelebihan pada Athirah.

Mau tulis apa?Ini bnga kasi amoi ka?

Tak perlu aunty. Jangan tulis apa-apa.

Sibuk pula makcik tua ni. Cukuplah sekadar aku membeli bunga. Tak perlu kad ucapan yang bagi aku hanya membuang masa.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Mengapa Kay ikut aku sampai ke sini. Aku tahu apa yang aku lakukan. Tak perlu menyiasat hingga makan malam di sini pun dia perlu ada. Aku hairan bagaimana dia boleh mendapat meja yang berhampiran dengan aku. Di sini meja perlu ditempah awal. Aku bernasib baik kerana aku mendapat tempahan yang terakhir. Tempat eksklusif seperti ini memang menjadi tumpuan.

Tak sangka romantik juga awak ni.

Romantik? Mengapa pula Athirah berkata demikian? Takkan kerana sejambak bunga sudah bisa menjadikan aku seorang yang romantik? Aku buat semua ini kerana di suruh oleh Kay. Athirah menghulurkan sekeping kad pada aku.

'Sayang awak. Maaf kerana selama ini saya mengabaikan awak. Suamimu, Danial'

Bila masa pula aku menulis sedemikian? Entah sejak bila kad itu ada di dalam jambangan bunga yang aku beri pada Athirah. Pasti kerja si Dewa Cinta.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Hairan. Sekelip mata Kay hilang dari pandangan. Aku mencari dia di segenap pelosok restoran itu. Pandai-pandai dia menyelitkan kad itu tanpa pengetahuan aku. Namun kejadian tadi membuat aku sedikit tersedar. Betapa sebenarnya Athirah mendambakan perhatian seorang suami. Aku treasa seprti aku yang kejam. Selama ini layanan dingin aku terhadapnya memberi impak yang besar kepadanya. Athirah kesunyian. Mungkin kerana ini juga Kay sengaja mengatur aku dan Athirah supaya lebih banyak berkomunikasi.

Apa rancangan kau sebenarnya

Akhirnya Kay muncul setelah menghilangkan diri tadi. Aku perlu penjelasan malam ini juga. Tak perlu lagi berkias. Mengapa selama ini aku memburu Nazira tetapi Athirah yang semakin dekat padaku.

Kau nak tahu? Kau tanya pada diri kau sendiri. Siapa yang benar-benar kau mahukan. Aku bukan penentu segalanya tetapi kau sebenarnya. Aku hanya akan membimbing kau. Kau yang perlu berusaha untuk mendapatkannya.

Kay memang suka meninggalkan aku dengan pelbagai persoalan. Bagi aku penjelasan itu tidak cukup untuk meredakan segala macam pertanyaan demi pertanyaan dalam kepala aku ini.

Tamat bab lima

3 comments:

  1. best lah..memang best..boleh buat novel nih..tahniah..

    ReplyDelete
  2. betul tu kak ccz bab ni best2....
    pak long cepat publish bab seterusnya...

    ReplyDelete
  3. terima kasih...

    penulis masih memerah idea untuk beri yang terbaik...

    ReplyDelete