Monday, July 20, 2009

alam terasa sunyi (bab lima)

Hari ini jadual Zaid lapang berbanding kebiasaannya. Cuti sebelum beliau akan ke udara esok buat pertama kalinya. Sepanjang seminggu, beliau diorientasikan sebelum di benar bersiaran. Walau terasa penat namun Zaid akur dengan pilihannya sendiri. Zaid bersyukur kerana tidak diorientasikan sekali dengan Minah Senget, gelaran yang diberikan kepada pasangannya, Lisa. Mungkin bersifat terlalu peribadi, tetapi itulah hakikatnya untuk wanita-wanita yang cuba mendekati Zaid. Bukan sahaja gagal menambat hatinya bahkan terpaksa pula menerima nama baru yang kurang enak. Antara nama yang paling popular diberikan oleh Zaid adalah 'Straight Cut', Hantu Jarang, Janda Tua, Kaki Busuk dan pelbagai lagi gelaran yang bisa menaikkkan tekanan darah orang yang mendapatnya. Zaid sangka Lisa tidak tau akan gelaran yang diberikan kepadanya itu. Zaid silap membuat perhitungan.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bedebah punya Hantu Galah! Dia ingat aku boleh berdiam diri dengan 'title' aku tu?

Lisa mengomel sendirian. Sejak seminggu yang lalu Lisa seolah diserang penyakit darah tinggi. Tak senang duduk dia memikirkan karenah Zaid yang tidak beliau fahami. Pada mulanya beliau tidak mengendahkan perkara yang remeh ini. Memandangkan mereka akan bergandingan untuk entah beberapa ketika, hati Lisa selalu menyala api kemarahan. Jika diperhatikan secara teliti, mungkin logik juga jika ada asap yang keluar dari telinga Lisa. Esok jadi penentu sikap profesional yang harus mereka tonjolkan. Lisa memang sentiasa profesional cuma kali ini beliau merasakan sedikit kelainan. Mungkin set akan menjadi haru-biru. Mungkin juga krew-krew terpaksa membina tembok supaya Lisa tidak perlu melihat Zaid yang di sebelahnya. Lisa pernah adukan hal ini kepada Ketua Jabatan. Namun jawpannya negatif. Lisa disuruh bersabar dan terus bersabar sepanjang tempoh itu nanti.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sekarang ambil duit ni dan tolong beli hadiah untuk Ketua Jabatan

Pinta rakan setugas Zaid sempena ulang tahun kelahiran ketua Jabtannya. Zaid memang tidak kisah pada mulanya, cuma ayat yang kemudiannya membuat Zaid tidak senang.

Kejap lagi Lisa sampai. Korang pergilah sama-sama.

Kenapa mesti Lisa yang harus menemaninya. Jika tidak kerana Roy di jabatan lain, pasti Zaid akan mengajak Roy. Lisa tiba dengan lagak yang biasa kerana cuba mengawal perasaannya yang sedang menggelegak.

Isk wanginya Minah Senget nih. Buat apa pakai wangi-wangi?

Zaid hampir memuji Lisa namun beliau segera sedar dari lamunan. Maka mereka pun segera ke kompleks beli-belah yang letaknya berdekatan dengan tempat kerja mereka. Jadi tak perlulah berkereta. Cuma berjalan kaki pun sudah cukup. Mereka nampak sepadan apabila berjalan bersama. Zaid berjalan pantas di hadapan manakala Lisa terkedek-kedek di belakang. Maklumlah Lisa bersepatu tinggi manakala Zaid lebih selesa berkasut 'sneakers'. Di sudut hatinya masih ada sedikit simpati melihat Lisa. Oleh kerana itu Zaid masih mengekalkan rentak beliau berjalan.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Memang susah membuat pilihan jika teman yang dibawa itu bernama perempuan. Sudah puas mengelilingi pusat beli-belah itu, belum ada satu pun yang mereka beli. Jika Zaid memilih pasti Lisa akan membangkang dan begitulah sebaliknya. Akhirnya Zaid akur dan membiarkan sahaja Lisa memilih sedang beliau lebih tertarik untuk menyaksikan persembahan di pentas utama ruang legar pusat itu.

Saya sudah beli. Tolong pegang hadiah ni. Saya nak ke bilik air.

Suara itu mematikan lamunan Zaid kerana tekaknya terasa loya setiap kali mendengar suara Lisa. Kerana itulah jua Zaid mengalah kerana acapkali tekaknya kembang kuncup. Bimbang terhambur pula isi perutnya ke sekalian barang di dalam toko hadiah yang disinggahinya.

Baik juga Minah Senget ni beredar. Aman sikit dunia ni.

Getir hati Zaid. Zaid melihat sahaja Lisa yang kelihatan kelam-kabut berjalan ke bilik air. Dibiarkan sahaja Minah Senget yang paling senget pada pandangannya itu. Selang liam minit telefon bimbit Zaid berdering.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Macam mana boleh lupa bahawa hari ini sudah tercatat di dalam kalendar. Hari-hari kaum wanita 'bercuti' ataupun lebih mudah iaitu 'period'. Malang sungguh kerana Lisa terlupa pula membawa tuala wanita di dalam beg tangannya. Terpaksalah beliau menghubungi jejaka berstatus hantu di luar sana untuk menolongnya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kenapa!!!

Zaid bagai tidak percaya perkara sebegini terjadi hari ini dan beliau adalah mangsa yang paling ideal. Zaid makin tak keruan memikirkan terpaksa membeli keprluan wanita itu. Beliau tidak pernah melakukannya sebelum ini. Pada mulanya ditengkingnya Lisa kerana menyangka Lisa mempermainkannya. Namun setelah terdengar suara seakan tangisan di hujung talian, Zaid jadi sedikit sayu. Senjata perempuan selalu menang dalm situasi begini. Zaid beranikan juga untuk membeli buat pertama kalinya, tuala wanita. Walaupun Zaid tahu apakah itu tuala wanita, namun Zaid keliru kerana iklan pelbagai jenis jenama yang ada di pasaran tidak menerangkan secara terperinci tentang fungsinya. Hanya kaum wanita yang mengerti. Zaid mencapai apa yang mampu di capainya lalu membayar harga untuk 'benda' tersebut.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lisa menerima bungkusan yang dikirim zaid melalui seorang perempuan yang lewat usia kerana lelaki walau apa jua statusnya tidak boleh memasuki bilik air perempuan bukan? Lisa akhirnya keluar setelah segala-galanya selesai. Walaubagaimanapun Lisa malu untuk bersuara. Apatah lagi untuk memandang wajah Zaid. Hanya ucapan terima kasih yang mampu diberikan, itupun melalui kiriman SMS.

Tamat bab lima

No comments:

Post a Comment