Monday, July 13, 2009

sorry gurlz (bab empat)

Lambat hari pertama bukan sikap yang patut dicontohi. Walaubaimanapun Zaid masih mendapat peluang dan kemaafan dari Ketua Jabatan. Setelah dibawa pusing-pusing di dalam kawasan pejabat yang bakal Zaid berkhidmat, tibalah masa Zaid akan diperkenalkan dengan pasangan pembaca berita yang akan bergandingan dengannya nanti. difahamkan bahawa 'duo'nya itu berada di dalam bilik mestuarat menanti ketibaan zaid. sepanjang 'orientasi' beliau, sepatah perkataan pun tidak keluar dari mulut Ketua Jabatan tentang identiti pembaca yang seorang lagi itu. Zaid mengadaikan bahwa dia itu seorang yang berpengalamn dan tersangat luas pandangannya serta pengetahuannya. Zaid tidak mahu lagi memikirkan dan terus berteka-teki. Takut nanti semak kepalanya yang sedia berserabut itu. agaknya dah bersawang kepala otaknya dengan sarang labah-labah!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Pintu bilik mesyuarat dibuka. Kelihatan seseorang sedang menuggu di dalam. Seorang gadis yang manis bergaya cuma kurang beberapa peratus untuk dinobatkan sebagai perempuan melayu terakhir memandangkan rambutnya persis mat saleh kerana sudah diwarnakan.

Mungkin setiausaha agaknya

Fikir Zaid. Lantas beliau terasa ringan mulut untuk bertanya siapa agaknya gerangan pasngannya nanti.

Perkenalkan Lisa. Dia akan bergandingan dengan awak sebagai pembaca berita.

Terang Ketua Jabatan Zaid. Seraya itu zaid jadi gamam lalu gumam sendirian. Masakan Zaid akan bergandingan dengan perempuan. Sekian lamanya dia menjauhi kaum hawa. walaupun zaid selalu dipelawa untuk berpacaran dengan gadis-gadis yang boleh tahan 'garing' juga. Namun Zaid keras hati dan menolak mereka. Zaid bukanlah menyukai makhluk yang sejenis dengannya, cuma dia tidak terbuka hati untuk menerima perempuan, malahna tidak pernah mesra dengan mereka. Untunglah Datin June ibu kepada Zaid. Jika tidak pasti dia juga akan senasib dengan perempuan-perempuan yang lain.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tak boleh tukar ke Tuan?

Rayu Zaid untuk menukarkan gandingannya kepada lelaki. Agaknya Zaid masih tidak sedar bahawa beliau baru sehari walaupun secara teknikalnya tak sampai 24 jam lagi beliau di situ.
Mungkin juga Zaid tidak mengerti bahawa sudah menjadi polisi syarikat itu iaitu menampilkan seorang pembaca lelaki dan seorang pembaca perempuan. Transeksual tidak tergolong dalam kuota yang sudah ditetapkan. Apabila Zaid cuba memecahkan tradisi pastilah nanti akan menurunkan 'rating' kerana pemabaca berita juga menjadi faktor untuk masyarakat memilih saluran yang menarik. setuju atau tidak Zaid akur dengan keputusan itu. Sudah terbayang dalam fikirannya pasti sukar untuk mereka bekerjasama kelak.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lisa tidak faham dengan situasi Zaid, cuba untuk mententeramkan perasaannya. Entah mengapa lelaki kacak seperti Zaid begitu benci kepadanya seolah-olah Lisa menjadi wakil persatuan perempuan pula. Sedikit sebanyak ada juga terdetik bahawa Zaid menyukai kaum lelaki sahaja. terasa meremang bulu roma Lisa memikirkan Zaid bercampur lucu. Harapan Lisa agar tidaklah nanti timbul masalah antara mereka. Jika tidak terpaksalah mereka bertegang urat kelak. Silap-silap Zaid terpaksa mendaftar di unit rawatan rapi akibat dibelasah Lisa, pemegang tali pi9nggang kuning karate-do, iaitu peringkat kedua dalam tahap penguasaan tali pinggang seni mempertahankan diri yang berasal dari Jepun itu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Zaid tidak keruan lagi. Segala-galanya bagaikan tak menjadi. Bumi ini dirasakan bagaikan seolah-olah berputar diluar orbitnya. Tersentak dari lamunan Zaid bergegas ke meja Lisa. Hatinya membuak-buak ingin memberi amaran kepada Lisa. Hubungan mereka cuma sekadar pasangan pembaca berita jadi tidak perlulah mereka bergaul mesra di luar. Tiba shaja di meja Lisa, Zaid jadi kelu. penakut dalam berani rupanya. Tiada sepatah pun yang keluar dari mulut Zaid. Lisa bingung dengan kelakuan zaid yang sedari tadi ganjil.

Mintak penumbuk ke mamat ni. Muka hensem tapi bisu.

Tanya Lisa di dalam hati. Zaid yang termalu dengan tindakannya berpatah balik ke mejanya semula. Selang lima minit kemudian Zaid cuba mengulangi tindakannya dan perkara yang sama berulang. Sekali lagi akibat malu Zaid berpatah semula. Beberapa kali juga aksi yang sama terjadi dan akhirnya Zaid putus asa dan membiarkan sahaja Lisa dan dunianya. Apakah Lisa punya aura yang bisa bikin lelaki tunduk kepada? Zaid tidak tergolong dalam golongan itu. Biarlah lelaki yang lain menjadi mangsa Lisa, tetapi tidak Zaid kerana beliau berpegang kepada prinsip beliau. Zaid tidak akan tertarik kepada perempuan.

Tamat bab empat

No comments:

Post a Comment