Wednesday, July 29, 2009

busy body (bab enam)

Kecoh betul di pejabat. Hampir semua orang tahu tentang kejadian di pusat beli-belah antara Zaid dan Lisa. Terkumat-kamit mulut staf-staf bergosip antara satu sama lain. Kadang-kadang ada juga yang tergelak hingga terbit air mata. Zaid nampak tenang melihat telatah orang berbicara tentang dirinya, tetapi di dalam hatinya membara api kemarahan. Pasti sumua ini angkara Mary, kawan baik Lisa. Makhluk seperti Mary boleh diibaratkan seperti internet 'broadband'. Mungkin kerana jawatannya sebagai wartawan membuatkan beliau sudah sebati membuat liputan secara langsung ataupun siaran tertunda. Mary tidak takut dikecam kerana sikapnya itu kerana dakwanya beliau telah menginsurankan mulut beliau yang halus mulus itu.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Memang kau jejaka idaman Malaya

Roy menyindir Zaid. Dicurahan lagi minyak ke atas api yang sedang marak menyala. Bergetar tubuh Zaid namun ditahan juga. Nampaknya Roy seangkatan dengan Mary mempersendakan beliau. Sejak dari pagi Zaid merah padam mukanya. Hendak marah ditahan, namun jika ditahan merana pula. ASkhirnya Zaid cuba untuk melepaskan kemarahannya kepada Lisa. Seluruh pelosok ruang studio Zaid mencari Lisa kerana beliau tidak nampak Lisa di mejanya sejak pagi lagi.

Mana pula Minah senget ni? Main sorok-sorok pula.

Fikir Zaid yang bingung kerana kehilangan Lisa. Zaid terus mencari Lisa.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lisa ada di belakang blok!

Terang pengawal yang menyedari zaid mencari Lisa sejak tai lagi. Puas hati Zaid kerana setelah lama terpendam akhirnya dapat juga beliau melepaskan kemarahannya. Kelihatan Lisa duduk keseorangan membelakangi Zaid.

Hey kamu Minah Senget!

Terjah Zaid memandangkan jarak Zaid yang agak jauh dari Lisa. Namun tiada jawapan melainkan isyarat tangan menyuruh Zaid beredar. Geram dengan tindakan Lisa, Zaid segera menuju ke arah Lisa. Sejurus tiba Zaid lihat Lisa hanya membatu. Tanpa membuang masa Zaid melontarkan kemarahannya kepada Lisa namun Lisa tidak membalas sebaliknya diam seribu bahasa. Zaid bingung lantas mengambil keputusan untuk meniggalkan Lisa. Baru selangkah Zaid bertapak Lisa tiba-tiba bersuara,

Saya takut......

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Zaid menoleh kerana terkejut dengan jawapan Lisa. Mengapa perlu takut? Apa kaitan dengan kemarahan Zaid? Penuh persoalan di fikiran Zaid namun Zaid masih berlagak tenang.

Kenapa?

Balas Zaid. Zaid tak kuasa nak bertanya dengan panjang lebar. Lisa semakin berani bercerita.

Saya takut tugasan pertama saya tak seperti yang saya harapkan. Saya juga pertama kali seperti awak!

Pertama kali? Zaid terperanjat dengan penjelasan Lisa. Fikirnya Lisa lebih berpengalaman daripadanya. Sangkaan Zaid silap sekali lagi.

Lisa, walau seteruk manapun layanan saya terhadap awak, sekasar manapun tindak tanduk saya, tapi awak jangan risau. Saya akan pastikan kita jadi satu pasukan yang baik.

Zaid berlalu pergi setelah habis berkata-kata. Lagaknya seperti sang hero. Lisa tersenyum mendengar kata-kata Zaid.

Tamat bab enam

No comments:

Post a Comment