Monday, September 7, 2009

bertindak (bab sebelas)

Lisa sudah siap menyediakan sarapan untuk pagi itu. Roy yang nyenyak tidur tersedar setelah terhidu bau makanan. Lisa yang merasa agak lapang pagi itu mengajak Zaid bersiar-siar di sekitar kampung. Maklumlah apabila budak bandar masuk kampung, pasti banyak yang beliau tidak kenal. Maka Lisa dengan murah hati mempelawa Zaid melihat sekitar desa itu. Perkampungan yang cukup menarik untuk Zaid lawati kata Lisa. Tanpa banyak bicara Zaid bersetuju dengan cadangan itu. Beliau cuma mahu bersiap-siar. Mary dan Roy sejak awal-awal lagi bercadang untuk berehat sahaja di rumah.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Matahari sudah mula meninggi. Kerana asyik menikmati pemandangan hingga Zaid dan Lisa tidak terasa masa berlalu beitu pantas. Sebelum pulang ke rumah, LIsa mengajak Zaid singgah di satu warung kegemarannya. Empunya warung sangat ramah di samping menu istimewa, ais jagung yang sangat sedap. Minuman kegemaran Lisa sejak kecil lagi. Sudah lama warung usang itu didirikan, namun pelanggan yang datang tidak pernah berasa tidak selesa malah ramai pula yang datang lantaran keenakan ais jagung buatan empunyanya. Zaid hanya mengikut sahaja permintaan Lisa. tekaknya juga sudah terasa haus akibat penat berjalan-jalan sebentar tadi. Lantas dua mangkuk ais jagung di pesan oleh mereka berdua.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sedang asyik minum ais jagung yang boleh tahan rasanya, tiba-tiba sekumpulan manusia berpakaian kemas berjalan menuju meja Zaid dan Lisa. Wajah mereka tidak terkenal tetapi pasti mereka juga bukan berasal dari kampung itu.

Assalamualaikum!

Pembuka bicara salah seorang dari kumpulan tersebut. Sejurus itu salah seorang yang lain dari kumpulan mereka pula duduk di meja Zaid manakala yang lain mengerumuninya. Nampak seperti kumpulan kongsi gelap. Setelah puas Zaid berteka-teki di dalam hati, mereka pun memperkenalkan diri dan menerangkan tujuan kedatangan mereka kerana melihat Zaid bingung semacam. Rupa-rupanya mereka menjalankan perniagaan skim cepat kaya.

Eh, bukankah mereka ni 'meniaga' larut malam?

Tanya Zaid di dalam hati. Zaid memang anti pernigaan seperti ini, namun dia memberi peluang mereka menerangkan sehingga ke akhirnya walaupun sebenarnya beliau tidak berminat.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Puas didesak namun Zaid masih tidak berganjak dari keputusannya.

Maaf, saya tidak berminat. Sila beredar dari sini kerana saya ada ais jagung untuk dihabiskan.

Nampaknya kumpulan itu masih tidak mudah berputus asa. Zaid juga terlalu 'lembut' menolak tawaran mereka. Semakin lama Zaid berasa semakin tertekan. Ais jagung pula semakin cair. Jika tidak di habiskan dengan cepat rasa ais jagung bukan lagi satu nikmat. Lisa sejak tadi hanya diam sahaja dan paling tidak pun melemparkan senyuman yang sedikit berbaur tidak ikhlas. Salah seorang ahli kumpulan itu nampaknya tidak dapat menahan kesabaran lagi dan mula mengherdik Zaid. Bukan itu sahaja malah dia juga mahu mempengaruhi pemikiran Zaid dengan memberi bayangan bahawa kerjaya Zaid tidak menjamin masa hadapan. Sejurus mendengar kata-kata yang pedih itu, Zaid 'memuntahkan lahar gunung berapinya' yang sejak tadi terpendam.
Pruuuuttt!!!

Dengan selamba Zaid kentut walaupun bunyinya seperti malu-malu untuk keluar. Terkadang nyaring dan terkadang sangat halus. Habis bertempiaran ahli perniagaan skim cepat kaya yang mengerumuni Zaid. Lisa tidak mampu berbuat apa-apa selain menekup hidungnya. Zaid mengambil kesempatan untuk beredar.

Jom kita pergi dari sini.

Bicara Zaid kepada sambil membayar harga ais jagung mereka berdua. Lisa juga sempat membisikkan sesuatu kepada Zaid.

Bau telur!!

Tamat bab sebelas

No comments:

Post a Comment