Sunday, September 13, 2009

kejar-kejar (bab dua belas)

Sudah tiga hari Zaid dan rakan-rakan bercuti di kampung Lisa. Tiba masanya untuk pulang menjalankan tugas seperti biasa. Ayah Lisa juga sudah beransur pulih. Maka tidak perlulah Lisa merasa risau lagi memandangkan masih ada adik Lisa untuk menjaga ayahnya. Setelah siap berkemas maka berangkatlah sekumpulan anak muda itu kembali ke kotaraya. Zaid terasa sayu pula untuk meninggalkan desa itu.

Tak mengapa, lain kali awak boleh datang lagi.

Pujuk Lisa. Entah mengapa Zaid berasa senang mendengar kata-kata Lisa. Roy dan Lucy masing-masing sudah duduk di dalam kereta. Seperti biasa peranan mereka bukanlah sebagai pemandu sebaliknya sebagai juruhebah tak rasmi yang bakal mengamatkan suasana.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Zaid mendapat panggilan daripada ibunya sebaik sahaja tiba di ibu kota petang itu. Agak laju pemanduan Zaid memandangkan tidak banyak kenderaan di atas jalanraya.

Kenapa suruh Zaid pulang?

Tanya Zaid kepada ibunya. Zaid berasa amat hairan kerana permintaan ibunya itu amat mendadak. Tambahan pula suara ibunya di hujung talian seperti ada kegusaran yang sedang berlaku. Niat di hati Zaid tidak mahu kembali lagi. Tetapi apakan daya. Di rumah itulah Zaid membesar. Di rumah itulah juga beliau mendapat asuhan dan didikan sehingga beliau memperoleh apa yang beliau miliki kini. Pendek kata rumah itulah juga syurga baginya. Tak salah lagi kerana akan pepatah itu. Petang itu juga Zaid pulang ke rumah orang tuanya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kepulangan Zaid disambut gembira oleh Datin June walaupun jelas kelihatan ada kerutan kesedihan di wajahnya. Namun semua itu dilupakan seketika lantaran rindu yang menebal di hatinya kepada Zaid. Datuk Zakaria siang-siang lagi sudah keluar. Bukan tidak mahu bersua muka tetapi seperti ada sesuatu yang hendak disembunyikan dari pengetahuan umum. Timbul seribu satu persoalan di dalam kepala Zaid ketika ini. Ada sesuatu yang sedang berlaku dalam rumah besar itu. Semuanya nampak tidak kena. Sebelum ini Datin June tidak pernah bermuram durja sebegini rupa.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mama dah tak boleh tahan lagi!

Terang Datin June.

Kenapa?

Soal Zaid. Penjelasan Datin June semasa anak beranak itu sedang makan malam membuat Zaid bingung. Putus selera mereka berdua untuk terus menikmati makan malam. Datim June menceritakan tentang kejadian tempoh hari dimana Datuk Zakaria 'katoi' besar menonton rancangan berita secara senyap-senyap di bilik bacaan. Tersenyum Zaid apabila mendengar bahagian pertama kisah itu. ada sedikit kelucuan an namun tiba-tiba dahinya berkerut mendengar bahagian kedua kisah yang baginya lucu seketika tadi. tidak disangka jawapan yang keluar dari mulut Datuk Zakaria. Patutlah selama ini Datin June tidak senang duduk. Tambahan pula Datuk zakaria mengambil langkah untuk berdiam diri. Semakin rumit keadaan apabila Datuk Zakaria berbuat demikian.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

This is too much!

Zaid bernada kepada ayahnya. Beliau meluahkan kekecewaan berikutan peristiwa yang berlaku itu. Tidak di sangka Datuk Zakaria tergamak bertindak sedemikian rupa. Maka Zaid mengambil keputusan untuk membawa Datin June bersamanya. Malam itu Zaid berkemas.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Zaid menuruni anak tangga sambil membawa bagasi bersamanya. Hampir kosong almari pakaian Zaid. Di samping itu juga beliau membawa bersama bagasi ibunya yang awal-awal lagi sudah dimasukkan didalam kereta. Sesudah memeriksa tiada lagi yang perlu dibawa maka Zaid berhajat untuk berlalu pergi. Tiba-tiba Datuk Zakaria bersuara, buat kali pertama sejak krisi rumah tangganya.

Papa tengok kamu! Kamu tak tahu betapa Papa bangga melihat kamu membesar dihadapan mata Papa. Selama ini Papa nampak kamu seolah-olah kamu baru sahaja dilahirkan. Bagi Papa kamu masih anak kecil yang Papa timang-timang. Bagaimana Papa nak melepaskan kamu dengan begitu mudah?

Terlihat di kelopak mata Datuk Zakaria sedikit berkaca. Datin June yang sejak tadi berdiri di sisi Zaid pantas mendapatkan suaminya. Tidak disangka selama ini seuaminya lebih memendam rasa. Terharu Datin June mendengar kata-kata suaminya lantas menitiskan manik-manik mutiara yang selama ini jatuh dek kerana sikapnya yang cemburu buta.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Zaid memandu pulang ke rumah sewanya malam itu. Sekarang Zaid sudah boleh menghela nafas panjang kerana sengketa beliau dan bapanya sudah ditamatkan.

Papa, I'll make u proud of me. Suatu hari nanti Zaid akan pulang menunaikan cita-cita Papa.

Masih terngiang-ngiang kata-kata Zaid sebentar tadi. Harapnya selepas ini tiada lagi permusuhan antara mereka. Esok Zaid akan memulakan tugas seperti biasa. Mentari fajar yang bakal terbit seakan memberi sinar dan kekuatan bagi Zaid. Semangatnya terus membara.

Hampir sampai ke penghujung. Tamat bab dua belas.

No comments:

Post a Comment