Wednesday, September 16, 2009

perhimpunan terancang (bab akhir)

Berita Utama malam ini

Zaid memulakan edisi malam itu bersama pasangannya yang setia sejak dulu lagi, Lisa. Kini Zaid semakin dikenali. Rating stesen itu juga naik lantaran penonton yang gemar menonton Zaid dan Lisasebagai pembaca berita. Rami yang kata mereka umpama pinang dibelah dua. Ada juga timbul gosip tentang mereka namun penafian demi penafian di buat bagi menjernihkan keadaan supaya tidak menganggu komitmen mereka apada tigas sebenarnya. Pagi tadi Zaid ada menerima emel kiriman daripada rakan-rakan sekolahnya. Majlis perjumpaan semula yang akan berlansung tidak lama lagi dimaklumkan kepada semua pelajar yang mengambil SPM pada 1998. Zaid tiada masalah untuk menghadiri majlis itu cuma.....

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Terkejut Lisa dengan pelawaan Zaid supaya beliau dapat menemaninya ke majlis perjumpaan semula itu. Oleh kerana Lisa lapang maka beliau tidak keberatan untuk menemani Zaid. Lisa bersetuju dengan pelawaan Zaid. Kini Zaid dan Lisa sudah boleh berbual-bual walaupun kadang-kala sering juga bercakaran. Mereka tidak seperti dulu, tambah-tambah lagi Zaid. Mungkin Zaid sudah semakin 'matang' maka kerana itu juga beliau boleh berkomunikasi dengan kaum hawa. Zaid tidak takut kerana mengajak Lisa ke perjumpaan itu. Kerana itulah gosip selalu bertiup kencang. Lantaran mereka yang selalu kelihatan bersama. Jika di pejabat pasti saja mereka menjadi bahan usikan rakan-rakan sekerja. Tidak sia-sia Ketua Jabatan 'menjodohkan' mereka. Jika tidak pasti 'magic' seperti itu tidak menjadi.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Aggun sungguh Lisa mengenakan busana tradisional lengkap berselendang, menyerlahkan kejelitaannya. Zaid sejak tadi terdiam membisu kerana berasa gugup melihat Lisa. Belum pernah beliau melihat Lisa dalam busana sedemikian. Perjalanan selama 30 minit menempuhi kesesakan lalulintas akhirnya menemukan mereka ke destinasi yang mereka tuju. Majlis tersebut bakal bermula tidak lama lagi dan mujur mereka tiba sebelum itu. Ramai juga yang hadir , malah ada yang membawa isteri dan anak kecil mereka. Walaupun ada yang sudah bekeluarga, namun bilangan yang bujang seperti Zaid masih banyak lagi. Mungkin ada yang bakal bertemu jodoh mereka di majlis itu. Zaid yang sejak tadi melayan rakan-rakan lamanya tidak sekalipun meninggalkan Lisa malah Zaid seolah-olah melindungi Lisa agar tidak di ganggu oleh kumbang-kumbang yang lain. Tiba-tiba mata Zaid menangkap wajah seseorang yang dikenalinya, Suziela.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tiada sedetik pun Suziela cuba berenggang dengan Zaid walaupun mamat tu sering mengelakkan minah senget yang pernah memberi tamparan paling hebat dalam hidupnya. Zaid sudah pasti berasa rimas sementara Lisa bagaikan terpinggir dari Zaid, tambah malang Lisa tidak mengenali sesiapa dalam majlis tersebut. Suziela jelas hendak 'berbaik' dengan Zaid tetapi Zaid sejak awal-awal lagi sudah menghidu tindak-tanduk Suziela. Zaid tidak pernah lupa akan apa yang terjadi dahulu hingga mengakibatkan Zaid memusuhi kaum hawa. Namun makin dekat pula minah itu merapati zaid. Jelas sekali Suziela mahu menggoda Zaid. Sejak tadi lagi Zaid berasa loya.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Stay away from him

Gertak Suziela keras terhadap Lisa. Suziela mengambil kesempatan kepada Lisa dikala beliau tidak bersama Zaid. Setelah usahanya mendapatkan perhatian Zaid tidak berjaya, maka beliau menggunakan taktik lain pula. Beliau berharap amarannya itu membuahkan hasil. Memang keji apa yang Suziela lakukan anmun beliau tidak peduli asalkan beliau dapat memilikiZaid sudah cukup!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Lisa murung sejak di beri amaran oleh Suziela sebentar tadi. Sebenarnya di dalam diam beliau memang ada menyimpan perasaan terhadap Zaid. Tambahan pula keluarga Zaid sudah mengenali Lisa dan mereka melayan Lisa dengan baik. Mungkin kerana tindakan kasar Suziela sebentar tadi membuat beliau tersentak.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Bingung campur gementar perasaan Zaid ketika ini. Benarkah apa yang akan beliau lakukan? Berlawan-lawan perasaan Zaid dibuatnya. Lama juga beliau berfikir sebelum sampai kepada keputusan muktamadnya. Gadis itu telah lama beliau kenali. Jika selama ini beliau berasa hidupnya mendatar, tapi kini beliau merasakan hidupnya penuh warna-warni. Tanpa banyak bicara Zaid berlutut di hapan Lisa. Seluruh dewan terkejut dengan tindakan Zaid. Entah bila zaid merancang semua ini. Sambil mengeluarkan sebentuk cincin, Zaid melafazkannya.

Lisa, sudikah awak menerima saya?

Dan seluruh dewan berkilauan dengan lampu kamera dan tepuk sorak terhadap mereka.

Tamat Siri Satu BooduckBabsale

No comments:

Post a Comment