Monday, January 11, 2010

dewi cinta (bab sepuluh)

Patutlah tindak-tanduk Nazira semacam sahaja kebelakangan ini. Paling aku hairan bagaimana Nazira boleh tahu segala isi hati aku. Rupa-rupanya ini semua adalah rancangan mereka. Nazira sanggup berpakat dengan Kay demi rancangan mereka.

Jika manusia diciptakan berpasangan, kami juga begitu.

Entah bila masa pula aku minta penjelasan dari mereka. Kay asyik tersenyum sejak pertemuan semula kami. Aku sebenarnya geram dengannya yang menghilangkan diri sejak kejadian tempoh hari. Bagiku, Kay juga harus bertanggungjawab. Tetapi hari ini lagak Kay seperti tiada apa-apa yang pernah terjadi.

Danial sudah tiba masanya kita lebih serius.

Kata-kata yang keluar dari mulut Nazira juga sudah tidak sedap didengar lagi. Tetapi aku pasrah. Aku tahu semua ini ada hikmahnya. Pasti ada pengajaran disebalik semua ini.

Danial, kami akan bantu kau.

Aku tahu kamu berdua akan bantu aku. Tak habis-habis perkataan itu yang aku dengar. Bantu! Bantu! Bantu! Padahal aku sedang buntu ketika ini.

Cakaplah bagaimana?


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Habis basah kuyup aku dikerjakan Kay. Aku dimandikan oleh Kay. Namun aku masih berpakaian cuma ritual ini aku tak pasti akan kebenaranyanya. Kononnya hendak membersihkan diri aku. Aku hairan mengapa Kay tidak membiarkan aku mandi sendirian. Bukankah lebih elok? Nazira yang duduk diluar bilik air hanya tergelak besar.

Danial, dalam perhubungan perlu ada kejujuran. Bukan sahaja terhadap pasangan. Tetapi juga keluarganya.

Kay bersuara. Aku rasa ada betulnya kata-kata Kay. Selama ini aku hanya berpura-pura baik dihadapan keluargaku dan juga keluarga Athirah. Aku hanya pandai menipu mereka selama ini. Walaupun ibu bapaku sedah tahu akan kejadian ini, namun aku tidak pernah berhadapan dengan keluarga Athirah.

Minta maaf dengan mereka Danial.

Aku tersentak mendengar kata-kata Kay. Aku tidak pernah terfikir selama ini untuk meminta kemaafan dari mereka. Mungkin inilah masanya aku bertindak.

Pergilah Danial. Kami sentiasa dibelakang awak.

Baiklah. Aku akan pergi. Tetapi Kay masih didalam bilik air bersamaku. Tak sanggup aku biarkan dia menonton adegan aku menukar pakaianku.

Boleh kau keluar? Biarkan aku mahu bersiap.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mahu sahaja aku bangun menutup mulut ibu bapa Athirah. Teruk juga aku dimarahi mereka tadi. Segala macam kata-kata yang menusuk kalbu terpaksa aku dengar. Walaupun aku takut untuk berhadapan dengan mereka, tetapi aku benar-benar puas hati. Baru aku tahu apa itu sebenarnya erti kejujuran dalam perhubungan. Aku rasa tiada ruginya jika aku bersikap jujur.

Hati Athirah terluka. Pergilah pujuk dia.

Kata-kata akhir dari bapa Athirah sungguh menyentuh. Tidak kusangka dia akan menyebelahi aku jua. Mungkin kerana kami lelaki membuat dia lebih memahami aku.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Sekarang aku sudah bertemu dengan keluarga Athirah. Apa lagi yang aku perlu buat.

Penat sudah mulut aku bercerita tentang pertemuan aku dan keluarga Athirah kepada Kay dan Nazira. Mereka seolah-olah teruja pula sedangkan inilah akibat kepada permainan yang mereka rancangkan. Kalu diikutkan hati mahu saja aku heret mereka sekali berhadapan dengan keluarga Athirah. Memikirkan kewujudan mereka yang tidak masuk akal, aku menarik balik hasrat hatiku.

Baiklah. Kau sudah mendapat pengajaran pertama. Sekarang mari kita mulakan langkah kedua.

Inilah masa yang aku tunggu. Mulakan langkah seterusnya dengan penuh misteri. Entah mengapa Kay dan Nazira selalu memberi ayat tergantung. Tak pernah mahu berterus terang tentang rancangan mereka.

Kita akan pikat semula Athirah!

Tamat bab sepuluh

2 comments:

  1. Hehehe..kan seronok jadi Atihrah..pembaca yang membaca turut merasa seperti yang ditulis. Tahniah..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak...
    saya masih berusaha memberi hasil yang baik...

    ReplyDelete