Friday, January 22, 2010

dia isteriku (bab dua belas)

Setiap hari aku menunggu Athirah di hadapan rumahnya. Samada awal atau lambat aku pasti menanti dengan sejambak bunga mawar merah di tangangku. Athirah tak pernah menolak jika aku memberinya bunga. Tetapi perempuan memang suka jual mahal agaknya. Athirah akan berlalu pergi setelah mengambil bunga yang aku beri. Lelaki pula sudah dijadikan suka memburu. Tambahan pula Athirah masih lagi isteriku kerana kami hanyalah berpisah. Aku mesti kuat berusaha. Tak sangka susah juga memikat perempuan ni.

Lu manyak rajin ya beli bunga tiap-tiap hari.

Aunty tua berbangsa cina yang menjual bunga menegur aku. Memang aku seperti sudah mendaftar sebagai pelanggan tetap di kedai bunga miliknya. Tak pernah lagi walau sehari aku tidak datang ke kedainya. Jika dahulu aku tidak akan berbual dengan Aunty ini, tetapi sekarang aku pasti akan berbual dan bertanya khabar dengannya. Tak rugi jadi orang yang peramah.

Isteri saya suka bunga la Aunty.

Hampir semua orang aku hebohkan tentang status aku yang sudah beristeri. Ramai yang tidak percaya aku sudah beristeri kerana aku juga tak kelihatan seperti suami orang.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Danial, Hakim akan datang berjumpa kau sebentar lagi.

Nama yang sudah lama tidak kedengaran. Kali terakhir adalah sebelum aku mengambil keputusan berpisah dengan Athirah. Entah kemana hilangnya Hakim kerana dia tak pula kelihatan seperti sering berjumpa dengan Athirah. Aku juga tak tahu mengapa tiba-tiba Hakim mahu bertemu dengan aku. Adakah dia berdendam dengan aku? Aku sendiri tak tahu. Dalam fikiranku sekarang, kosong.

Walau apa jua yang akan dia katakan kau jangan bertindak melulu.

Aku hairan dengan amaran Kay. Selama ini aku rasa aku bukan jenis yang bertindak membuta-tuli. Mungkin Kay hanya mahu aku menunjukkan sikap aku yang tenang untuk bermain psikologi dengan Hakim. Aku memang juara psikologi jika itulah yang mereka mahukan.

Awak ni suka bercakap besarlah Danial. Dengar kata kami. Jangan terburu-buru.

Jika kedua-duanya sudah memberikan amaran kepada aku. Nampak gayanya aku terpaksa akur dengan kehendak mereka. Nazira awal-awal lagi sudah menunjukkan muncungnya yang panjang itu.

Baiklah aku dengar kata-kata kamu berdua.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hakim sudah tiba seperti yang dijanjikan. Aku hairan bagaimana dia boleh mencari aku di sini. Berdebar juga hati aku hendak behadapan dengannya. Aku risau jika Hakim membelasah aku nanti. Dengan badannya yang lebih besar daripadaku, adalah mustahil untuk aku menang.

Danial? Masih ingat saya, Hakim.

Sudah pasti aku ingat. Lelaki yang cuba menghancurkan rumahtanggaku. Tiba-tiba timbul pula rasa geram di hatiku melihat Hakim berani datang berjumpa denganku.

Saya selalu nampak awak beli bunga di sini. Lagipun Athirah beritahu yang awak beri bunga padanya setiap hari.

Mengapa Athirah mengadu kepada Hakim? Penat-penat aku memikat Athirah, akhirnya segala luahannya didengar oleh Hakim. Aku ini suaminya. Bukankah Athirah boleh berkongsi segala-galanya denganku.

Jadi, salahkah jika aku selalu beli bunga disini?

Aku cuba bermain psikologi dengan Hakim. Aku mahu lihat dia mengelabah. Mungkin permainan aku menjadi.

Athirah sangat gembira dengan bunga yang awak beri. Athirah rasa benar-benar dihargai. Athirah juga ada berkata yang dia dapat merasakan yang awak sangat-sangat mahu bersama kembali dengannya.

Aku jadi sayu mendengar penjelasan Hakim. Aku tak sangka Athirah beranggapan begitu. Permainan psikologi aku tidak menjadi. Rupa-rupanya pendinding Hakim lebih tebal dari apa yang kusangka. Tetapi mengapa Athirah sanggup bermain kayu tiga di belakangku selama ini? Aku jadi hairan apabila terkenangkan hal itu.

Athirah cuba menjadi cantik. Dia selalu minta nasihat daripada saya. Dia tahu sebelum ini awak memang tak mahu kepadanya. Apabila awak berubah sekang ini, pintu hatinya terbuka kembali. Untuk awak.

Aku benar-benar teruja. Athirah tak pernah berlaku curang. Cuma aku yang cemburu buta. Sesal datang menjelma. Aku perlu betulkan semua keadaan.

Danial, hari ini Athirah menanti awak di rumah kamu.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Hakim benar-benar memuaskan hati aku. Segala persoalan sudah terjawab. Kay dan Nazira semacam mengejek aku kerana tindakan aku yang bodoh selama ini.

Danial!!!

Akutidak dapat menahan sabar lagi. Aku bergegas pulang meninggalkan Kay, Nazira dan Halim. Aku mahu jumpa Athirah. Aku mahu menerima Athirah sebagaimana Athirah mahu menerima aku. Aku sudah puas merasa keperitan kehilangan Athirah dari hidupku. Kay seakan mengejar aku di belakang. Entah mengapa dia tidak mahu aku segera pulang menemui Athirah.

Bamm!!!

Aku dilanggar sebuah kereta yang muncul entah dari mana. Mengapa kebahagiaan yang aku cari penuh dengan pancaroba. Aku lihat ramai orang mengerumi aku. Termasuklah Kay yang memanggil-manggil namaku. Pandangan aku semakin gelap. Suara Kay juga sudah samar-samar ditelingaku.

Tamat bab dua belas

5 comments:

  1. Hmm..jika Hakim datang dnegan berkata ceraikan Athirah..Tentu seronok kan..?Best!

    ReplyDelete
  2. nasib baik hakim xberkata begitu..
    sedangkan si hakim datang nak berborak pon si danial dah pening kepala..
    cerita ni akan tiba di kesudahannya xlama lagi...

    ReplyDelete
  3. alamak pak long.....apsl la ada babak2 accident ni...bikin suspended ar pak long nih..

    ReplyDelete
  4. alamak mana sambungan nye...sonok plak membaca

    ReplyDelete
  5. bab terakhir booduckbabsale siri 2 dalam pembikinan.
    akibatnya penulis tak dpt publish bab terbaru minggu lepas.
    maaf kerana buat pembaca menunggu.

    ReplyDelete