Saturday, January 16, 2010

langkah pertama (bab sebelas)

Pergi jumpa Athirah!

Saat ini memang mendebarkan. Sudah lama betul aku tidak mendengar khabar tentang Athirah. Sejak tempoh hari aku memang lebih banyak berdiam diri dan menyendiri. Tidak pula aku cuba merisik khabar tentang Athirah. Aku menenlefon Athirah dengan niat mahu mengajak dia keluar. Ini semua cadangan Kay dan Nazira. Mereka kini menjadi penasihat aku yang rasmi. Tujuannya adalah untuk menawan semula hati Athirah yang sedang berduka lara.

Itu saja yang kau mampu buat?

Kay seakan marah apabila aku katakan padanya aku mahu mengajak Athirah keluar menonton wayang. Selama ini aku tidak pernah tengok wayang dengan Athirah. Kalau perempuan lain memang tidak dapat kubilang dengan jari betapa ramai yang telah menemani aku menonton wayang bersama. Bukan setakat wayang, malaha pelbagai lagi aktiviti kami telah lakukan bersama. Tetapi dengan Athirah tidak sekalipun perkara itu terjadi.

Apa salahnya?

Aku rasa apa yang aku buat sudah cukup romantis. Melakukan perkara yang disukai bersama-sama. Bukankah sangat manis rasanya? Kay semacam marah pada aku. Nazira pula tidak memperdulikan aku. Aku terasa seperti tindakan aku tidak kena pula.

Lantaklah.....


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Maaf saya tak suka menonton wayang.

Hancur berkecai hatiku mendengar jawapan Athirah. Rupa-rupanya sangkaan aku meleset. Aktitiviti yang aku lakukan tidak akan menjadi manis jika hanya aku seorang menyukainya. Athirah memberi tamparan besar kepadaku. Memikat seorang yang patah hatinya lebih sukar berbanding seseorang yang baru kita kenali. Itu adalah fakta.

Tapi cerita ini kelakar.

Aku cuba memujuk Athirah supaya bersetuju denganku. Aku bagai hilang pedoman sebentar. Patutulah Kay dan Nazira tidak bersetuju dengan cadangan aku mahu mengajak Athirah tengok wayang. Akal aku mula mencari helah untuk 'memancing' Athirah.

Bukankah jawapan saya jelas Encik Danial. Saya tak suka menonton wayang.

Aku mula gelabah. Aku memang jadi hilang punca dan arah. Athirah aku lihat mahu meninggalkan aku setelah aku tak mampu lagi berkata-kata. Kelu lidahku untuk memujuk Athirah. Kali pertama aku ditolak perempuan.

Athirah.......

Aku mencapai sekuntum bunga mawar merah. Hanya itu yang mampu aku lakukan ketika ini. Gerak-geri aku ketika ini bagaikan bukan dikawal oleh diriku. Menakjubkan! Athirah tersenyum dikala aku memberikan bunga mawar itu padanya.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Kay menepuk bahu aku setelah Athirah berlalu pergi. Aku tahu sebentar tadi Kay telah membantuku. Aku tak mampu berbuat semua ini seorang diri. Memang selama ini aku sombong. Tetapi hari ini aku sudah sedar betapa lemahnya aku. Walaupun aku kelihatan gagah pada luarannya.

Terima kasih Kay.

Hanya ucapan terima kasih yang ringkas dapat aku ucapkan pada Kay. Aku tak kisah jika Kay benar-benar Dewa Cinta atau tidak kerana aku sudah menganggapnya sebagai sahabatku. Begitu juga Nazira. Memang patut aku tidak menaruh hati kepadanya walaupun pada mulanya ada perasaan begitu.

Mulai hari ini, setiap pagi awak mesti ada di sini.

Kenapa? Setiap pagi aku perlu ada di sini. Banyak lagi perkara yang aku boleh lakukan selain menunggu di sini. Aku tidak jelas dengan kenyataan Nazira.

Berikan bunga padanya. Setiap hari.

Cadangan yang bernas. Mengapa aku benar-benar lambat menangkap maksud Nazira tadi. Adakah kerana aku pertama kali memikat perempuan secara serius? Aku benar-benar dilanda keterujaan ketika ini.

Kay bolehkah kau bantu aku?

Aku terkenang semula ketika Kay menulis kad yang diletakkan bersama bunga yang aku berikan kepada Athirah suatu masa dulu. Aku mahu Kay mengajar aku menulis ayat-ayat puitis kepada Athirah.

Memang tujuan aku untuk membantu kau Danial.

Jawapan Kay berbaur harapan padaku. Kini diriku dipenuhi semula harapan. Langkah pertama sudah aku mulakan. Aku mahu memiliki semula Athirah.

Tamat bab sebelas

2 comments:

  1. Hmm..seandainya Athirah ada orang lain bagaimana? Perempuan bila hatinya kecewa tak mungkin dapat terubat kembali..sekadar pertanyaan..

    ReplyDelete